Furnizorii de energie electrică și gaze naturale care au emis facturi uriașe către clienţi ignorând legea care stabileşte plafonarea de preţ şi compensări pentru facturi ar trebui să returneze din oficiu banii încasați, nu să-i rețină din facturile următoare, a spus marți ministrul Energiei, Virgil Popescu. El a precizat că operatorii în cauză au beneficiat de acești bani încălcând legea.
Ministrul a adăugat că ANPC e de o săptămână în control la toți furnizorii și că săptămâna viitoare se va adopta o ordonanță care va obliga furnizorii la corectarea facturilor.
„Am vorbit cu domnul prim ministru Nicolae Ciucă, cu ministrul Agriculturii, ministrul de Finanțe, președintele ANRE, secretarul General al Guvernului vizavi de facturile la energie electrică şi gaze naturale. Am prezentat o scurtă evaluare preliminară, așa cum am spus că în cursul lunii ianuarie vom face pe Legea plafonării și compensării. Vă pot spune că pentru lunile noiembrie și decembrie la nivel de energie electrică consumatori casnici vorbim de aproximativ 80% din beneficiari din total gospodării care au beneficiat de compensare și plafonare și în jur de 60% la gaze naturale”, a spus Virgil Popescu.
„Nu poți să îţi bați joc de oameni”, spune ministrul care a explicat şi cum vor returna furnizorii banii oamenilor care au primit facturi greșite la energie şi gaze.
Virgil Popescu spune că acei consumatori care au primit facturi calculate greșit nu ar trebui să plătească până când nu li se reface factura.
„Evident, dacă vine următoarea factură și aceea nerefăcută, eu cred că până la urmă se poate merge la retragerea licenței acelui furnizor care nu respectă legea, pentru că nu poți să te joci cu nervii oamenilor, nu poți să te joci cu oamenii”, amenință ministrul Energiei, Virgil Popescu.
Întrebat dacă un consumator ar trebui să își asume să rămână fără energie electrică sau fără gaz în cazul facturii necalculate legal, Virgil Popescu a spus că nu va rămâne nimeni fără energie electrică, nici fără gaz, „pentru că există furnizorul de ultimă instanță”.
„Neaplicarea legii a fost o hoție și cei care au făcut acest lucru trebuie penalizați. Facturile trebuie stornate. Oamenii nu trebuie să plătească penalități şi facturile trebuie refăcute.
Furnizorii trebuie să facă din oficiu acest lucru. Un mare furnizor care a recunoscut că a făcut acest lucru, nu vreau să dau niciun nume, începând de ieri, a recalculat facturile și a retrimis facturile către clienți”, a spus ministrul Energiei, Virgil Popescu.